Elinor

1328; Recept time!
Såg ett repekt på enkel och inte SÅ omyttig glass, som jag tänkte prova, men även dela med mig av! 
 
För 2 portioner behöver du;
  2dl (250g) grekisk/turkisk yoghurt alternativt kesella/kvarg
200g frusna hallon
1tsk flytande honung
1msk myntablad
 
Mixa yoghurt med de frusna hallonen, honungen och myntan. lägg upp i 2 skålar och dekorera med lite extra myntablad. Servera direkt och bara njut! 
 
1326; IBS och vad det innebär.
Där är många idag som frågar mig; Vad är IBS?  När dem får veta att jag 'lider' av det.  så därför tänkte jag upplysa er om vad det står för och vad man kan göra för att lindra besvären.

IBS är en förkortning av Irritable Bowel Syndrom. Som innebär en mag/tarm- sjukdom, där man kan lida av gaser, problem med att sköta magen ordentligt (avföringsrubbning), att man får springa ifrån måltider bara för att gå på toaletten, men även att det känns som om man aldrig blir riktigt klar (som om man aldrig får tömma tarmen helt) och som i mitt fall kan man lida av extrema magsmärtor som påminner om tarmvred men även av "gravidmage" eller uppblåshet.
 
Många går med dessa problemen i flera år, utan att få någon diagnos. Egentligen behöver man väl inte ha det direkt svart på vitt, men ibland kan det vara bra för bla. arbetsgivare och nära att förstå vad det är man går omkring med. En del tror inte det är så farligt och säger att "Vi alla har någon gång problem med magen". Men problemet är att vi som faktiskt lider av sjukdomen har värre problem än vad som anas. Utbrändhet, stressproblematik och "duktig flicka - syndromet" förekommer OFTA hos personer med IBS. 
 
För att man ska få diagnosen, så ska man haft återkommande problem med magen i ca 3 månader minst, jag själv gick med mina problem i 6år innan jag fick reda på var det var. Men där är dem som gått med symtomer i flera år, som fortfarande inte fått någon diagnos. 
Problemen kan vara allt ifrån bubblande mage, till att man fått stanna hemma från jobbet eller skolan, pga magbesvär, men sen är det inte bara att gå till en vårdcentral och säga "jag tror jag har IBS". Utan man får genomgå laktos och gluten tester så man ser att det inte är så att man är allergiker,  men självklart så är det väldigt individuellt. En del får genomgå gastroskopi eller/och rektoskopi. Annars är det ofta att läkaren känner på magen, ställer frågor ang. besvären och det är mer som en "konsultation", sedan får man lämna lite prover.
 
Hur ska man då göra för att lindra besvären?
Det finns mediciner som kan hjälpa till att lindra besvären men detta är självklart också väldigt individuellt. För min del så slutade jag äta gluten och jag drog ner på laktosen väldigt mycket, det enda jag äter som inte är laktosfritt eller låglaktos, det är smör om jag nu beslutar mig för att äta bröd och de få gånger jag äter bröd, då äter jag ett "protein bröd" eller ett bröd med väldigt mycket fiber i. Jag undviker också att äta pasta och speciellt fet mat så som snabbmat. Där märker man störst skillnad.

När jag äter något som jag egentligen inte klarar av att äta, så märker kroppen av det DIREKT efter. Jag mår riktigt dåligt, blir väldigt uppblåst och ser ut som om jag vore höggravid och ska föda vilken sekund som helst! 
Men äter jag ren och färgglad mat, så mår jag väldigt bra, både i magen och i kroppen! 
Det man också ska tänka på med kosten, är att man ska äta små portioner och lite oftare, ca var 3-4;e timme, just för att man ska hålla tarmarna igång. Motion och också väldigt bra, det räcker med små promenader på minst 20 min per dag, så mår tarmarna bra. 
Jag brukar tänka som så att om jag kan stå istället för att sitta, så gör jag det, just för att är man stillasittande så får inte tarmarna rört på sig som dem ska.
 
När det kommer till vätska, så har jag märkt att när jag dragit ner på läsk (även om jag bara dricker cola zero eller pepsi max, de tillfällen jag dricker läsk), så har magen blivit märkbart bättre! Men man ska alltså tänka på att få i sig den dagliga mängden vatten, just för att tarmarna ska fungera "normalt".
Jag själv är Väldigt dålig på just detta, men det gäller bara att göra så gott man kan! 
 
 
 
 
Nu menar jag absolut inte att detta är en guide till att ni där ute med IBS, blir symtomfria. Men man kan lindra besvären! Och detta är också självklart från person till person!